Tuesday, April 1, 2008

Buku yang Anda tak suka?

Berapa banyak buku yang anda baca dalam beberapa baris, kemudian anda rasa ia sangat karut dan membosankan? Atau, lebih teruk, apabila anda tengok sahaja kulit luarnya, terus anda buat kesimpulan yang buku itu tidak baik atau tidak elok untuk dibaca?

Profesor saya pernah berkata:

“Tidak kira sebodoh mana anda rasa buku yang sedang anda baca, anda harus menghargainya. Sesebuah buku itu adalah lambang kerja keras seseorang. Kalau anda rasa ia bodoh, anda harus fikirkan betapa orang itu berfikir dengan sepenuh jiwanya untuk satu penghasilan yang sebegitu. Maka, bila anda review sesebuah buku, janganlah dibuat catatan – buku ini tidak bernilai / buruk / tak sesuai dibaca. Kalau karya seseorang itu sampah pada anda, orang itu tetap lebih baik daripada anda kerana sekurang-kurangnya dia ada penghasilan. Anda? Mengkritik tanpa ada apa-apa pun.”

Mengambil pesanan itu, maka, setiap kali saya menghadapi buku yang paling membosankan, saya memilih untuk terus membacanya juga sekiranya saya masih mampu berbuat begitu. Atau, sekiranya tidak boleh, saya tidak akan membacanya sama sekali. Selalunya, bila membaca karya begitu, mulut ini laju saja nak berkata-kata. Nak buat macam mana, tabiat!

Anda, bagaimana?

Ada cara tertentu menangani kebosanan daripada sebuah buku? Kongsikanlah …

No comments: