Sunday, June 1, 2008

Chop! Anda telah di'tag'!

Hari minggu ... saya telah di tag oleh Ikmal. Dan, sebab tiada topik sesuai untuk dibuat entri, dan banyak lagi buku yang belum habis dibaca, maka, dengan senang hati saya menjawab soalan-soalan beliau ...

Dia tulis, kita kena letak peraturan dulu. Maka, inilah peraturan-peraturannya:
  1. Each blogger must post these rules first.
  2. Each blogger starts with eight random facts/habits about themselves.
  3. Bloggers that are tagged need to write on their own blog about their eight things and post these rules. At the end of your blog, you need to choose eight people to get tagged and list their names.
  4. Don’t forget to leave them a comment telling them they’ve been tagged, and to read your blog.
OK, senang! Maka, inilah jawapan saya ... (oh, dia tanya tentang 8 fakta mengenai diri saya ...):
  • Fakta 1
  • Saya seorang yang kidal. Kebanyakan aktiviti, bahagian kiri yang dominan - kecuali makan. Orang kata, orang kidal ini berseni. Ya, mungkin juga ... kawan-kawan semua menyukai tulisan tangan saya, dan saya juga selalu disuruh menulis sijil-sijil mereka. Tulisan jawi saya pun diaorang kata cantik. Emmm, itu diaorang yang kata ... tapi saya rasa, betul lah! Hehehe.

  • Fakta 2
  • Saya mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang Fiqh dan Usul dan Ijazah sarjana dalam bidang Sains Politik. Bila saya beritahu orang sekeliling tentang perkara itu, ramai yang tidak percaya. Kata mereka, saya tak sesuai ada ijazah dalam Fiqh. Sangat tak kena! Saya pun tak tahu kenapa dengan mereka ni.

  • Fakta 3
  • Saya selalu dianggap berasal dari Selangor atau pun KL kerana dialek yang saya gunakan bila bertutur dengan orang yang tidak senegeri dengan saya. Yang sebenarnya, saya orang Perlis .. bangga wooo ... saya memiang suka makan puluit ... wouit!

  • Fakta 4
  • Rekod memandu saya yang paling best setakat ini ialah -- 7 jam memandu terus-menerus dari Terengganu ke Perlis dengan Wira Aeroback 1.5 keluaran tahun 2003. Mujur juga tak dapat surat cinta. Dan, masa tu, jalan baru di Baling tu belum dibuka. Sekarang ni dah malas nak buat macam tu. Selalunya, sekarang masa yang diambil untuk sampai ke kampung dalam 8-9 jam. Saya cuba menghayati keindahan alam iang mengitari seluruh puncak Titiwangsa itu

  • Fakta 5
  • Saya sebenarnya seorang yang 'cengeng' walaupun saya selalunya nampak keras dan garang dan tidak-mungkin-akan-menangis-bila-menonton-drama! Tapi saya pandai 'cover' ... Tengok Lion King saya menangis, tengok 27 dressers' pun saya nangis. Tengok 'Harry Potter' pun ... Tapi, saya syukur, tak ada orang percaya kan fakta ini. Oleh yang demikian, saya terselamat daripada kata nista dan gelak setan mereka itu!

  • Fakta 6
  • Saya suka kumpul resepi, beli buku resipi, menonton rancangan masakan dan makan. Namun, seni kulinari saya hanyalah setakat menggoreng telur, masak maggi, buat sandwich ayam + telur + sardin dan ... itu saja! Sebab saya tak memasak? Saya gerun tengok bahan-bahannya ... terutama kalau ia melibatkan bahan yang saya tak pernah lihat! Maka, saya lebih suka makan apa yang orang masak. Saya memasak bila terpaksa.

  • Fakta 7
  • Saya suka membaca. Namun, banyak di antara buku yang terkumpul di rak saya hanya separuh jalan saja yang saya baca. Saya pun tak tahu bila nak habis. Da Vinci Code, Digital Fortress, Angels and Demons, Memoirs of Geisha adalah antara buku-buku yang masih ada 2-3 bab yang belum saya habiskan. Dan, buku-buku itu saya mula baca sejak 3 tahun lalu! Dan, ada buku "The Reluctant Politician" yang saya beli dan berhajat nak baca, tapi tak kesampaian. Akhirnya, buku itu saya jadikan hadiah perpisahan kepada seorang teman. Kurang lah sikit buku untuk saya baca ... hehehe.

  • Fakta 8
  • Saya adalah "frustrated law student". Saya mahu jadi peguam, tapi dihampakan oleh orang yang tak ada kena mengena dengan saya! Saya sangat marah! Mujur juga masa belajar dulu, saya ada kursus elektif, dan saya telah cuba mengambil satu paper law. Alhamdulillah, saya dapat A untuk kursus tersebut. Tapi, lepas tu, saya rasa macam serik nak belajar law, dan bersyukur saya tidak buat law! Namun, saya masih suka ikut memerhati persoalan-persoalan yang melibatkan soal-soal perundangan. Dan, kalau ada peluang, mungkin satu hari nanti saya akan read law untuk kepuasan diri saya ...
Wah, nampaknya banyak yang telah saya luahkan ... Makanya, saya pun akan melakukan peraturan ke 3 dan ke 4 ... Dan, mereka yang terpilih adalah:
Ermm ... saya tak banyak sangat lagi kawan-kawan di arena blog ni. Ada antara nama di atas, saya masukkan kerana saya menemui link saya di blog mereka, dan ada yang lain tu mereka yang berkunjung dan memberi ulasan di sini.


Saya harap mereka-mereka ini akan sudi di'tag' oleh saya ... Silakan jawab ... kalau ada masa dan kesempatan ...

8 comments:

Danielle_Corleone said...

saya pun seorang yang kidal! hehe. salam singgah! :P

Anonymous said...

Kak Fisha seorang 'frustrated law student'? Ala sedih saya dengar,.. apa kata kak sambung PLK Law di UiTM, rasa ada di Kuantan juga khabarnya..:)

fat said...

salam~! org prlis? senegeri la kta na. perligh tang mna nie?

Pishaposh said...

Danielle_Corleone:
Whoaa ... orait la tu ...

Salam perkenalan ... terima kasih kerana berkunjung.

ikmal:
Citer lama .. tapi masih sedih. Tapi, tak kisah lah, akak dah pernah belajar gak law semua tu. In fact, paper IL pun pernah ambik juga. Untuk belajar balik, tengok lah dulu ... niat masih ada ..

Si Gadis:
Hi orang perlis.

Rumah saya kat kangar. Salam perkenalan. Cute blog u have. Enjoy Sheila's song very much ...

Datang la lagi no ..

en_me said...

dialek? ingatkan orang selangor dan kl pakai dialek orang johor gittewww.. tapi kami guna bahasa malaysia sejati.. ehehe

salammmz kenal

Anonymous said...

en_me,

Lebih kurang le tu ... I mean, kalau nak cakap dgn orang bukan senegeri, selalunya saya akan cakap kay-el ... hehehe ...

Salam kenal.

Terima kasih atas kunjungan.

Pak Cik Satu Dua said...

Fakta no LIMA...emmm....

Pishaposh said...

Mede:

Kenapaa? Tak percaya?