Saturday, June 19, 2010

Sekadar itu sahajalah …

Saya mengambil cuti panjang sempena cuti semester. Kemudian, kesempatan itu memberikan saya peluang bercuti ke Padang. Maka, pergilah ke sana untuk beberapa hari (12 – 15 Jun). Sejujurnya, saya kurang pengetahuan mengenai Padang kecuali pernah dilanda gempa tahun lepas. Selain itu, saya kira, nasi padang antara benda yang saya pernah dengar juga =p.


Bila sampai di sana, kami diunjurkan oleh pak supir (ya, pak supir rencanakan perjalanan kami kerana kami pergi tanpa sebarang perancangan dan saya hanya mengikut teman tanpa minat yang tinggi sebenarnya!) menuju ke Maninjau. Apa yang ada di Maninjau itu?


Danau Maninjau. Gunung Singkarak. Rumah Buya Hamka.


Hamka? Dan, tiba-tiba minda saya terasa sibuk sikit memproses apa yang saya tahu mengenai Hamka.


Hamka seorang ulama.

Hamka juga pengarang, dan saya pernah membaca Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck – namun hati saya tak tersentuh pun dengan cerita itu seperti kebanyakan orang.


Dan, 2 itu sajalah perkara yang minda saya boleh datangkan. Teruk betul!

Rumah Kelahiran Hamka, Danau Maninjau
Jun 13, 2010



Antara barang-banrang tinggalam Hamka

Semasa sampai ke teratak Buya Hamka, keadaan sekitar sunyi dan tenang dan pintu pagar tersenggang sedikit. Khuatir juga sekiranya teratak itu tidak dibuka. Namun, seorang pekerja yang sedang membersihkan rumput di laman rumah itu terus mempelawa kami masuk. Tidak lama kemudian, kami didatangi pengurus rumah tersebut, Pak Hanif Rasyid. Bertanya kami dari mana dan kemudiannya dia berbual-bual dengan pak supir dalam dialek Minang – saya macam faham, tapi entahlah.

Pak Hanif Rasyid
Pengurus Muzium Rumah Hamka

Jun 13, 2010

Oleh kerana saya tidak bersedia ke sini, terasa rugi sebenarnya apabila tidak dapat berbual panjang dengan Pak Hanif itu kerana pastinya beliau punyai banyak cerita mengenai Hamka. Khabarnya Pak Hanif bersaudara dengan Buya Hamka. Malah, jika diamati, rupa mereka hampir seiras. Sudahnya, saya hanya mampu menyampuk sikit-sikit penerangan Pak Hanif – sekadar apa yang ada di minda. Saya harapkan rakan yang ada bersama boleh lebih membantu kerana dia memang menghadami bidang pemikiran tokoh-tokoh, tapi ….

Akhirnya, apa yang kami mampu buat? Ambil gambar sahaja. Sudahlah tidak berpeluang bertemu beliau semasa hayatnya, sudah berpeluang begini pun, sekadar itu sajalah. Kesal! Sebal!

Lihat? Sekiranya tidak bersedia dan sering dalam ignorance? Beginilah jadinya. Peluang semua pun terlepas.

Kata Pak Hanif – Hamka itu ibarat kelapa condong.

Saya tanya – maksud Bapak?

Jawab Pak Hanif - lahirnya jauh di hujung Maninjau ini, tapi masyhurnya jauh di Malaysia sana …

Saya melongo! Ada malu. Ada segan. Serasa ayat Pak Hanif itu menempelak saya - tokoh sebegini besar, begini saja perhargaan kamu?

Aduh!

Bila habis mengelilingi rumah, terasa malu pun ada, kerana tokoh yang sebesar ini sebenarnya tidak pernah saya kisahkan selain daripada fakta dia adalah ulama dan pengarang besar. Tak pernah saya hiraukan apa pandangan beliau, bagaimana pemikiran beliau.

Nampaknya list subject study saya akan menjadi panjang selepas ini!


Pemandangan indah ke Tasik Maninjau dari dalam rumah Hamka
Jun 13, 2010


2 comments:

ajako said...

tidakkah kamu muntah ketika melalui kelok 44?

Pishaposh said...

Ajako:
alhamdulillah .. saya ini jarang muntah di perjalanan biar berliku jalan2 nya ... dan semoga ketahanan itu bisa bertahan hingga ke akhirnya ...

P/s: Gua bisa lagi pusing bukit2 di Grik itu ... practice makes perfect ... gitewww!