Wednesday, November 19, 2008

Kasih disemai, Sayang dituai ... sebuah memoir by Dr. Amida Abdul Hamid


Sebuah lagi memoir yang saya baca bulan ini selain memoir Pak Kassim Ahmad itu.

Memoir comel ini sebenarnya adalah kompilasi tulisan Dr. Amida di Majalah ANIS. Saya senang menghalusi tiap tulisan Dr. Amida yang saya rasa penuh kasih sayang. Kiranya, melalui tulisan beliau, saya berpengalaman merasai sesuatu yang tidak pernah saya dapat atau alami sepanjang kehidupan saya. Ah, melankolik pula!

Cara Dr. Amida menulis sering membuatkan saya merasa bahawa banyaknya perkara kecil yang indah dan semestinya signifikan dalam hidup kita tetapi sering dikesampingkan. Bila kita meremehkan perkara ini, kita pasti akan terlupa untuk menghayati keindahan hidup. Malah, yang selalu difikir, kesusahan sahaja. Seolah-olah kita ini dilahirkan untuk menerima malang selamanya. Tapi, apa nak hairan, antara sekian banyak kebaikan dan keburukan, perkara buruk itu lebih 'menarik' untuk dibicarakan.

Bermula daripada kehidupan belian semasa zaman pra-sekolah (bermula dengan cerita Belajar dalam Darjah Naught) sehinggalah kesempatan pengarang menimba pengalaman hidup di perantauan membuat saya terleka membaca.

Ada ketika air mata saya mengalir dengan mudah bila seakan terkesan dengan penceritaannya (saya pernah bagitaukan, saya ni cengeng walaupun macho?). Seperti yang saya katakan awal tadi, kita ini lebih banyak menumpukan kepada perkara yang sedih dan tidak seronok daripada perkara yang menyenangkan. Dan, bila ada orang yang boleh membangkitkan semula perasaan indah itu, susah untuk tidak memberi sebarang reaksi.

Walaupun semua kisah ini adalah kisah biasa dalam kehidupan Dr. Amida, keupayaan cerita-cerita biasa itu membangkitkan perasaan adalah sesuatu yang membuatkan saya setia membaca hingga ke akhirnya.

Apa lagi yang mahu saya ulas?

Apa yang boleh saya katakan, kalau ada buku yang boleh membangkitkan suatu perasaan, eloklah anda sendiri yang membacanya.

Selamat membaca dan 'berperasaan".

3 comments:

OH_44106 said...

wah...menarik2...nak beli lah buku ni

OH_44106 said...

Fisha hang dah baca ikhlas dalam perjuangan? Tulisan Yusof Qardawi tapi diterjemahkan oleh Abdul Ghani Shamsuddin?.. Kak nor kata best..

Pishaposh said...

Qardhawi? Ayo ... Hehehe ...