Sunday, July 5, 2009

The Soloist by Steve Lopez

Saya akui saya adalah antara manusia yang sedikit sekali daya curiosity. Maka, apabila disuruh memilih sesuatu isu untuk tujuan research, saya agak ‘lembab’ – kerana hanya ada sedikit perkara yang boleh membangkitkan daya curiosity itu – (kalau dah malas tu, macam-macamlah alasannya, kan?).


Balik kepada buku.

Pembacaan kali ini berlaku atas dasar DI BAWAH PENGARUH.
Bukan pengaruh dadah, tapi terpengaruh dek excitement Kak Marina yang galak bercerita mengenai novel yang berdasarkan kisah benar ini.

Lalu, apa kena mengena dengan perasaan curiosity tadi? Mari saya ceritakan …


<-- a="" href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjw1zMznzjhDviP5MDOPwQM0qef3oKgTzsIKMka4pb-L1e2PBEnNmS9QFYEZ4rq3jrXl_-hvSsrMSvkfvy6atkx0lVNrGOlTtFwjvIW0NObrvR7KS2E9NVEw9vrcuBJVJY7SXK_-KS0XX5f/s1600-h/The_Soloist.jpg">picture credit



Novel ini berkisar kepada persahabatan yang bermula dengan perasaan curiosity. Pengarang, Steve Lopez adalah seorang kolumnis untuk Los Angeles Times. Semasa mencari bahan untuk kolumnya, dia telah terserempak dengan Nathaniel Anthony Ayers (Nathaniel), yang kelihatan seperti tidak terurus dan homeless yang sedang bermain biola yang hanya tinggal 2 tali. Tertarik dengan kombinasi perwatakan dan kebolehan itu, Lopez cuba mendekati Nathaniel.

Nathaniel sebenarnya adalah bekas pelajar sekolah muzik terkenal dunia, Juilliard. Namun, kerana menderita schizophrenia, dia terpaksa menamatkan pelajarannya sebelum waktu dan kemudian terus menyendiri di dalam dunianya. Walaupun menderita schizophrenia, Nathaniel adalah antara pemuzik yang genius. Dia sangat mengagumi Beethoven. Malah, menurut Nathaniel, dia datang ke LA dari Cleveland hanya kerana supaya dia dekat dengan patung Beethoven yang menjadi inspirasi.

Saya tidak mahu menjadi spoiler! Maka saya tamatkan cerita saya dengan informasi itu sahaja :p

OK, berbalik kepada daya curiosity tadi.

Menurut Lopez, dia tertarik untuk mengenali Nathaniel kerana dia mendapati personaliti Nathaniel sangat provokatif – mungkin kepada curiositynya sebagai seorang jurnalis. Cuba bayangkan diri kita, sejauh mana curiosity kita apabila berhadapan dengan orang gila? Terus-terang saya katakan, saya akan menjauhkan diri kerana dia berpotensi melakukan perkara-perkara yang boleh menyusahkan saya. Tak kiralah banyak mana pun perasaan kasihan saya kepadanya.

Kedua, curiosity boleh saja dibangunkan melalui percantuman informasi. Seperti dalam kes Lopez, apabila dia mengesani yang Nathaniel mempunyai banyak pengetahuan mengenai muzik (biarpun dia gila), Lopez terus mencari siapa sebenarnya Nathaniel dan pencariannya kemudian menemukan dia dengan triumph and tragedy life of Nathaniel. Dan, setelah mengetahui sejarah hidup Nathaniel, Lopez membina persahabatan dengannya.

Ketiga, kerana curiosity juga, Lopez kemudian memberi kesan di dalam hidup Nathaniel – bila dia dapat menemukan Nathaniel dengan adiknya yang telah lama terpisah, Jennifer, bekas gurunya, Harry Barnoff, dan rakan-rakannya di Juilliard.

Nah, betapa banyaknya impak curiosity itu, kan?

Paradoks kepada saya, tentunya.


Apa yang terkesan pada saya mengenai novel ini adalah bagaimana pembaca diberitahu (bukan diajar) mengenai salah faham mengenai schizophrenia. Ia bukanlah merujuk kepada keadaan gila semata-mata, tetapi lebih daripada itu (menyamakan keadaan ‘gila’ pada schizophrenia mungkin sesuatu yang understatement). Dalam masa yang sama, Lopez juga membangkitkan dilema penggunaan wang pembayar cukai untuk menangani masalah golongan sebegini. Di akhirnya ia membuatkan saya merasa – I rest my case over those questions.

Selain daripada itu, saya tertarik dengan idea Lopez mengenai bandingan kehidupannya dengan Nathaniel. Manusia dibekalkan Allah dengan sifat pelupa – teringat kata Ustazah saya, perhatikan akrabnya ejaan Arab mengenai manusia (insaan) dan lupa (nisyaan) – yang selalunya dianggap sebagai satu kelemahan.

Namun, dalam cerita Nathaniel, kelupaannya pada sisi kewarasannya membuatkan hidupnya lebih mudah. Dia tidak perlu bimbang mengenai bil, kerjaya dan keluarganya. Dan, perkara inilah yang ‘menjengkelkan’ Lopez kepada Nathaniel:
"As the winter of my discontent settles in, Nathaniel goes about his days and nights with little awareness of my angst … for him, the thoughest decision in a day is figuring out whether to play his original violin, the new one or the cello.” (The Soloist, page 136)

Maka, perlukah kita menjadi gila untuk melupakan sisi negatif kehidupan kita? Pada saya, ya, kita perlu. Dan sememangnyalah pada skala yang berpatutan … menjadi gila sebenarnya adalah blessing in disguise. Kenapa? Orang gila tidak dikira mukallaf, dan boleh bertindak mengikut apa yang difikirkan. Namun, derita menjadi orang gila, ngeri untuk saya fikirkan.


Ada sesiapa yang mahu mendekati dan menyeluruhi hidup orang gila yang di sekeliling kita seperti yang Lopez lakukan?

Mahukah anda mencabar dan menguji daya curiosity anda?

Saya? Belum terfikir lagi … ha!

Terakhirnya, telah saya tegaskan berkali-kali bahawa saya jarang mahu mempercayai buku boleh mengubah seseorang, dan ia masih menjadi pegangan saya. Namun, melalui novel ini, saya tersedar (sekali lagi untuk kesekian kali), kepercayaan yang kuat terhadap sesuatu akan sentiasa memungkinkan yang mustahil. Dan, entah kenapa, kesimpulan saya ini mengingatkan saya kepada kata-kata Menteri propaganda Hitler, Joseph Goebbels:
“If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it."

Anda bacalah novel ini, dan mungkin kemudiannya anda akan faham maksud saya.


P/s:
Satusoloist memberi maksud – somebody performing solo, especially a musical solo – dan saya kira, Nathaniel adalah soloist untuk keseluruhan kehidupannya (dan kita juga!).

Duabuku ini telah difilemkan dengan menggunakan judul yang sama lakonan Jamie Foxx dan Robert Downey Jr.

My favorite quote:
I don’t know if I’ve ever been a very good friend to anyone, maybe because friendship is too much about the past … friendship is easier when it has no history, no time for broken promises and a little piques that fill a running tally sheet.
(The Soloist, page 210)

No comments: