Wednesday, March 12, 2008

Lagu Kita

Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kaya raya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesamalah kita,
Cinta lenyap diarus zaman.

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya,
Hasil mengalir ke tangan yang lain,
Pribumi merintih sendiri.

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutup lah hati terkunci mati,
Maruah pribadi dah hilang.

Kini kita cuma tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati bersama berbakti,
Pulih kembali harga diri.

Kini sudah tiada masa,
Majulah dengan gagah perkasa,
Janganlah terlalai teruskan usaha,
Melayukan gagah dinusantara,
Melayukan gagah dinusantara.


Saya tidak pasti asal-usul lagu ini. Tapi lagu inilah yang sering dilagukan semasa saya masih bersekolah lewat pertengahan tahun 80an. Saya dengar penciptanya adalah Naib Canselor UUM - Dat'' Nordin Kardi lah, kan? I like this man ...

Kali pertama mendengarnya, hati terus terpaut. Saya tidak faham mulanya, tapi bila diterangkan oleh seseorang yang memperkenalkan lagu ini, terus kagum saya pada setiap kata-katanya. Betapa lagu ini menceritakan apa yang kita lalui dan alami sekarang ini hasil daripada kelalaian kita.

Kenapa anak kecil main api?
Kerana apabila anak kecil yang belum pandai membezakan baik dan buruk bermain dengan sesuatu yang kecil menjadi kawan, dan besar menjadi lawan, padah yang maha besar akan menimpa. Lihat saja sekarang, padah pemimpin tidak mendengar nasihat orang lama, sengsara juga hidupnya.

Sekarang tidak pasti untuk menyatakan sama ada kita ini dalam masa berkabung atau kita sendiri yang ditalkinkan. Ramai yang bergembira dengan apa yang berlaku sekarang dan berpuas hati. Nampak seperti semuanya optimis dengan kelangsungan bangsa kita walaupun diperintah orang lain. Semoga optimistik itu ada asasnya untuk 5 tahun ini.

Namun, kiranya kita mengambil tetap bersorak biarpun kampung telah tergadai dan baju kertas telah terkoyak dan menelanjangkan sebahagian susuk kita, harungilah ia seperti mana kita mahukan sedari awal.

Ini pilihan kita. Pilihan yang telah kita timbangkan baik dan buruknya. Pilihan yang kita buat dan asaskan daripada pemikiran orang dewasa, bukan asas pemikiran anak kecil tadi.

Apapun, Melayukan gagah di Nusantara.

Retorik? Tunggu dan tengok sajalah.

No comments: