Tuesday, October 5, 2010

Found in Malaysia by [the Nut Graph]

Image credit: google

Buku ini adalah hadiah hari jadi saya daripada housemate saya - Kak Marina. Teruja bila dapat, sebab saya sekarang suka nak menekuni isu seputar Melayu vs. Pendatang. Kiranya hadiah ini sangat perfect, tepat pada masanya! Saya sayang housemate saya itu ... hehehehe!

Ada beberapa perkara yang boleh dibicarakan untuk buku ini - sebelum, semasa, selepas.


Sebelum:
Masa saya terima buku ini, perkara pertama yang menangkap pandangan saya adalah cover nya. Menarik pada saya, dengan kolaj wajah-wajah personaliti di Malaysia ini. Ada yang saya kenal, dan sebahagian besarnya, tidak.

Kemudian, mata tertancap pada nama publisher - ZI Publication. Saya tak ada isu pun dengan publisher ini, cuma saya rasa saya dah macam boleh agak bagaimana isi buku ini. Tapi, tidak mengapa, berbeza pendapat saja. Tak perlu kecoh-kecoh, raikan saja!

Perkara ketiga - The Nut Graph. Saya pernah dengar nama ini, tapi tak pernah ambil kisah apakah ia (sampai sekarang pun!). Ini pun bukan perkara besar. Err, perlukah saya mengambil kisah siapa yang menulisnya?


Semasa:
Pembacaan berlaku right away lepas dapat buku tersebut (Sept. 19, 2010) dan ditamatkan pada 4 Oktober 2010. Gila lama! Bukan isu ... next!

Pada halaman pengenalan, editor menjustifikasikan bahawa buku ini ditulis kerana melihat isu Melayu vs. Pendatang adalah sesuatu yang semakin menakutkan. Banyak sentimen-sentimen yang dimainkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan - terutamanya ahli politik, selepas Pilihanraya Mac 2008. Maka, sebagai satu usaha untuk tidak memburukkan keadaan, buku ini dihasilkan. Ditulis dalam format interview questions, seramai 48 public figures Malaysia telah ditemuramah, dengan tambahan 4 special figures.

Editor memberitahu bahawa responden untuk buku ini adalah daripada pelbagai aspek - gender, sexual, generational and political diversity. Tapi, bila baca, saya rasa diversity itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Not my kind of diversity! Namun, editor juga mengakui bahawa ada ketidakseimbangan dalam interview kerana dari segi gender, hanya 10 orang wanita, selebihnya lelaki dan ... (saya tak pasti nak classify kan sebagai apa). Selebihnya, hampir semua responden adalah penduduk semenanjung dan 4 orang sahaja dari Sabah dan Sarawak.

Namun, walaupun tidak berapa nak kena pada saya, saya masih ok. Lagi pun, penulisan buku ini bukan untuk memuaskan hati saya, kenapa pula apa yang saya rasa menjadi masalah kepada penulis, kan? Baca tanggung sendiri lah!


Selepas:Bitter!
Bukan saya, tetapi, hampir 2/3 daripada responden yang ditemubual bercakap dengan perasaan itu. Ramai yang di akhirnya apabila ditanya, apakah impian mereka untuk Malaysia, ramai memberikan jawapan yang akhirnya boleh dipastikan ke mana perginya. Kalau dia Melayu, dia mahukan sesuatu untuk Melayu dan seterusnya lah. Namun, ironinya, yang bukan Melayu bila menyatakan impian, tersirat juga satu keinginan untuk bangsa mereka, tapi yang Melayu, berlainan nada. Serasa seolah jijik dan berdosa menjadi Melayu -- itu yang saya rasa bila membaca.



Ramai yang mahukan notion bangsa dan agama itu dihapuskan bila bercakap mengenai Malaysian (sekali lagi, yang non-Muslim tak ketara sangat nak buang notion religion tu, yang Muslim pulak bersimpul sirat cakap ... haih! -- dan juga, macam Islam tu adalah satu problem -- lebih ketara ramai yang mencadangkan agar freedom of religion tu perlu dibebaskan sebebas-bebasnya). Maksudnya, bila orang tanya, who are you? I'm Malaysian. Not Malay, Chinese or Indian or lain-lain tu ... Malaysian. Period.

Ada juga yang sampai berkata, oleh kerana setiap orang ada daya untuk berfikir, tak perlulah pemikiran kita ini dibataskan oleh unsur-unsur paksaan oleh kerajaan, seperti fatwa-fatwa itu. Ohhh!

Kemudian, ada yang mempersoalkan kenapa susah sangat Malaysia ni nak jadi melting pot macam di USA tu - sampai part ini, saya senyum sendiri. Kenapa senyum? Kelakar pertanyaan tu .. pada saya lah. Anda, mana saya tahu.

Secara sepintas, saya bersetuju bahawa kita patut hapuskan ketidakadilan. Seperti mengenakan kuota bangsa untuk belajar di universiti, dan juga pemberian biasiswa. Pada saya, sudah sampai masanya kita mengubah budaya mediocrity di kalangan kita-kita ini dan menggalakkan meritocracy. (Saya sedang menyaksikan mediocrity ini pada masa ini dan saat ini, dan memang saya berharap saya saya menggunakan meritocracy untuk mengubah bangsa saya!).
Betullah, macam yang setengah dari mereka kata, kenapa nak kena ada kuota-kuota ini, sedangkan niat untuk berbakti pada Malaysia ada pada mereka dan kita. Ini adalah tanah air bersama, maka, sama cecah kekayaan yang ada.

Namun, perkara yang termaktub dalam Perlembagaan itu usahlah didebat secara tidak rasional - kerana, walaupun kebanyakan kita pendatang, siapa yang terlebih dahulu memakmurkan tanah ini? Dosakah menjadi Melayu? Dan, apakah yang lain tidak terkena tempias kemakmuran itu? Berlebih-lebih, malahan.

Maka, boleh anda tebak saya bagaimana, kan? Rasis?

Semua pun ada perasaan itu. Bezanya, macam mana level kita nilaikan perkara itu. Simple. Semua ada interest masing-masing. Apa yang kita mahu, mungkin akan menidakkan hak orang lain, dan sebaliknya. Equal boleh buat, justice? Is this the case pot calls kettle black?



Kesimpulan:
Must read. Boleh bandingkan kita dengan mereka. Mereka kata mereka orang biasa (walaupun mereka public figure) dan itu pandangan mereka dari kehidupan mereka.

Dan, apa pula kata kita yang luar biasa ini (bukan public figure)?


P/s: Mungkin selepas ini the Nut Graph boleh buat Found in Malaysia II yang menemubual orang-orang luar biasa ini? Adakah orang luar biasa ini kisahkan perkara sama? Mari kita lihat siapa yang kena!

11 comments:

Najmuddin Yusoff said...

Suka reviu kamu. Sudah menimang2 buku ini sejak hari pelancarannya di kedai buku, tapi tidak terbuka hati untuk membeli. Tengoklah nanti...

ajako said...

bersetuju dgn fisha, dah soalan yg ditanya tu kurang tepat, camnelah kita nak expect jawapan yg exact kan? ape pun suka dgn idea nak mewawancara 'kita2 yg luar biasa ni', cepatlah tanya saya...(mengada)

Pishaposh said...

Tok Mudin:
Terima kasih kerna menyukainya! =)

Saya pun, andai kata bukan dek dihadiahkan housemate , mungkin lambat lagi kot nak membelinya ...

Tapi tu la ... banyak bahagian yang membuatkan saya berkata ... "eleh ... tak dak la hebat pun ..." hehehe .. apakah deskripsi rasa itu?


Ajak:
Kau nak diwawancara? Meh .. meh, aku interview ... tu la Jak ... kalau dibaca semua ni .. membuatkan kita akan soal balik -- so, what? ... cepatla Jak ... baca ... nak tgk apa kata kau plak ... =)

ajako said...

bace? alahai, nak baca buku utk wat soalan ptk dululah...napelah aku tak semotivated ko pisha...

miss cloudy said...

salam singgah.. sudah lama tak datang sini... masih dengan rewiew buku yg bagus2.. keep on reading :) buku rebecca ilham tu mcm menarik je..

Pishaposh said...

Ajak:
Rajin betul ye kau membaca utk PTK? Aku TK3 pun x ambik2 lagi ... ni dah la nak hapuskan dah PTK ... harus aku tak gerak gred la sampai pencen ... huhu

Pishaposh said...

Miss Cloudy:
Terima kasih sebab masih sudi singgah dan membaca .... ya, cerpen Rebecca tu semuanya saya suka ... bacalah ... mesti tak menyesal ...

Have a nice day! =)

ajako said...

aku pun tak amik TK3 lagi cik pisha oii, aku bace buku utk wat soalan TK3 budak2 32, hehe, nak tambah pendapatan...

Pishaposh said...

Ajak:
Ko buat soalan utk PTK? cool!

Harus la kan nak kena bimbang apa la yg nak mai plak June 2011 ni .. ishhhh ...

Nora Isma Fuad said...

Isu "kontrak sosial ni" kalau dibahaskan sampai berzaman pun tak akan habis... Cuma rasa pelik kenapa masih mahu membahaskan soal 'senangnya' jadi melayu.. wahhal tak juga susah menjadi malaysian..hmm

Pishaposh said...

K.Nora:
... dan, seperkara lagi, tak pernah saya jumpa penduduk negara lain yang suka mempertikaikan kedudukan selesa mereka serta merasa menyesal menjadi anggota sebuah bangsa seperti orang Melayu di Malaysia ini ...

Sungguh! Saya tidak faham ...