Monday, August 18, 2008

Baromkeh, Matamu di Mataku by Ummu Hani Abu Hassan

Photo credit here

Naskhah yang memenangi tempat ketiga HSKU 2008 saya lunasi tatkala menghabiskan cuti semester. Setengah hari sahaja. Maksudnya, kalau mahu, sekali hadap pun boleh. Namun, disebabkan saya ini golongan yang full of excuses, berapa banyak yang masih tersadai.

Ummu Hani ini selalu saya baca coretan dan karyanya. Yang selalu adalah di Majalah Anis kerana gadis ini punya kolum sendiri – Laman Kampus. Bagi saya, karya Ummu Hanis ‘biasa’ sahaja dan saya pun tidaklah terlalu ‘meminati’nya. Neutral sahaja kala disua karyanya.

Baromkeh, Matamu di Mataku (BMMMK) pada saya bergerak pada cerita yang biasa – pengalaman pelajar Malaysia di luar negara – dan kali ini cerita mereka mengambil latar di Syria (atau Syam). Saya kira ini sebahagian imbauan kisah kehidupan Ummu Hani kerana saya biasa membaca pengalamannya belajar Bahasa Arab di situ selepas tamat pengajiannya di UM. Pengalaman kitalah yang sebenarnya menjadi kekuatan kiranya disulam dengan imaginasi yang jitu.

Mula membaca, saya bertemu watak Iman Kauthar dan Salwana Hanim yang dalam penerbangan ke Syria. Iman sedang bersedih kerana terpaksa berpisah dengan suami yang baru dinikahi dua hari lantaran meneruskan pengajiannya dan Salwana merupakan sahabat yang penuh pengertian dan diamanahkan oleh Dr. Husam (suami Iman) untuk menjaga isterinya.

Maka, seusai membaca bab pertama ini, saya terus membuat satu kesimpulan yang saya akan bertemu dengan kisah biasa pelajar belajar di timur tengah, cinta ana-enti, perhubungan yang sangat rigid bentuknya. Saya jadi sedikit hampa. Heh, cerita begini dapat hadiah tiga yang utama? Tolonglah!

Tapi, saya tetap juga meneruskan pembacaan. Kemudian saya ditemukan dengan watak Fahda Nur (yang mengingatkan saya kepada senior saya yang sangat terkenal di UIA dulu), Ziyad Rifki dan rakannya Hamdi. Fahda Nur digambarkan dengan watak yang sedikit keras, dan agak kontras dengan watak yang selalu kita temui dalam karya-karya bertemakan pelajar-pelajar di timur tengah ini. Fahda menjauhi dirinya daripada persatuan pelajar Malaysia di Syria dan hidup berdikari dengan menyewa di rumah keluarga Arab – tidak seperti pelajar lain yang tinggal sesama sendiri. Fahda juga bergaul bebas (tapi masih berbatasan) dengan jiran lelakinya, dan ini menimbulkan rasa kurang senang kepada Ziyad yang berpendapat bahawa tidak harus seorang wanita muslim bergaul bebas dengan lelaki ajnabi walau apa pun alasannya. Fahda digelar oleh Hamdi sebagai “perempuan jaguh” – konotasi yang tidak begitu elok maknanya.

Pembacaan saya menjadi mencabar kerana saya ingat watak Iman Kauthar itu yang menjadi watak utamanya. Namun, setelah bertemu Fahda Nur dan Ziyad Rifki, penulis membuatkan kedua mereka ini juga sebagai watak-watak utama. Wah, apa ni? Pengalaman baru!

Kemudian, muncul pula watak Adawiyah, pengerusi HELWI yang menyimpan rasa kepada Ziyad. Dan kemudiannya, watak Anis dan Asyraf, dua beradik yang sekampung dengan Adawiyah. Anis berhasrat untuk berpindah tempat belajar di Syria ke Amman, Jordan untuk duduk dekat dengan abangnya kerana padanya layanan pelajar Melayu yang menganggotai persatuan pelajar Syria itu keterlaluan. Mengenakan peraturan yang bukan-bukan dan selalu bersifat menghukum daripada mengambil tahu. Dan, Asyraf, abang yang penyayang, memohon pertolongan Adawiyah untuk menasihati Anis dan dalam masa yang sama menyuarakan rasa hatinya kepada Adawiyah.

Kesemua watak-watak ini diceritakan secara setara oleh penulis –dan saya sukar menentukan watak siapa yang sebenarnya yang tertonjol di sini (walaupun di akhirnya diberikan monolog Adawiyah setelah dilamar Asyraf).

Nah, kini saya memahami kenapa novel ini memenangi anugerah. Walaupun temanya mudah dan biasa dan klise, penulis berjaya menggugah klise itu menjadi sesuatu yang ada twist yang menarik. Kenapa?

Pertama, melalui watak Fahda – menunjukkan bahawa tiada kesalahan bercampur dengan bukan muhrim dalam muamalah harian kerana saya tidak merasa yang Islam itu terlalu rigid sebegitu. Ya, saya maklum bagaimana lumrah kaum lelaki di timur tengah itu, namun, kiranya keadaannya masih terkawal, maka kenapa kita mahu memberatkan sesuatu? Selama ini selalu sahaja kita didedahkan dengan penulisan bahawa golongan ‘Muslimin” sangat mengongkong “Muslimat” atas nama untuk menghindarkan fitnah. Kesannya, “Muslimat” banyak benar tidak boleh buat itu, ini, sedangkan “Muslimin” melaksanakan semua yang taboo. Sehingga ke tahap itukah gender segregation dalam Islam?

Kedua, konsep jemaah. Ya, saya juga faham dengan konsep jemaah dan usrah serta pergerakan persatuan dalam Islam. Namun, tidak keterlaluan dikatakan, taksub dengan usrah, pelajar kita jadi jumud. Saya tertarik dengan hujah watak Anis kepada Adawiyah mengenai hal ini:

“Pelajar yang aktif dalam persatuan selalu berasa mereka cukup baik dan yakin pihak mereka yang benar. Hidup berkelompok dengan puak-puak mereka sahaja. Bagi mereka, orang luar tidaklah sebaik mereka yang diasuh dengan tarbiah persatuan.”

“Berapa ramaikah yang sedar bahawa dengan berfikiran begitu, mereka sebenarnya menjarakkan diri daripada masyarakat, khususnya para mad’u? lebih memalukan, mereka hanya pandai bercakap tetapi tidak bertindak secara wajar”halaman 236, Baromkeh, Matamu di Mataku.


Dua situasi tipikal pelajar kita di timur tengah dikupas oleh Ummu Hani dengan rasional yang sangat wajar. Tapi, berapa ramai yang akan menerima semua ini? Jangan-jangan selepas ini pun akan ada yang melabelkan saya dengan sesuatu. Biarkanlah. Ini apa yang saya rasa.

Interaksi Fahda Nur dengan jiran sekeliling, adat memuliakan tetamu serta pelajar serta kerenah pensyarah yang mempunyai prejudis kepada pelajar asing, serta kebudayaan setempat adalah bumbu menarik yang mengayakan keseluruhan novel ini. Menarik lagi, Ummu Hani memasukkan sedikit perbualan dan terma bahasa Arab di dalam novel ini. Walau mungkin ada yang terganggu pembacaannya, nyatanya ini adalah ilmu yang datang seiring dengan pengkisahan novel ini. Tak lupa juga diselitkan peristiwa pembunuhan seorang pelajar Malaysia di Mesir oleh teman serumahnya yang memberi ingatan kepada kita bahawa tidak kira tinggi manapun ilmu seseorang itu, kiranya ilmu itu tidak berbekas di hati, ilmu tetap tidak dapat memuliakan kita. Sebagaimana solat itu berupaya mencegah kemungkaran sekiranya solat itu terhias dengan sempurna segala adab dan khusyuknya dan bukan sekadar didirikan kerana rasa perlu atau terpaksa.

Kiranya saya seorang pelajar sekolah menengah, pasti novel ini menarik minat saya untuk melanjutkan pelajaran ke Syria ini. Namun, tidak mustahil juga kalau suatu hari nanti saya menjadi sebahagian mereka yang bertandang ke bumi Anbiya itu atas nama mencari ilmu, InsyaAllah.

5 comments:

Anonymous said...

salam, saudari..terima kasih. Saya terharu ada pembaca seperti anda yang membaca dengan minda dan penuh ketelusan.Saya masih banyak belajar dan memang sentiasa biasa. Terima kasih ya.

Anonymous said...

saya ambil ulasan saudari dan letak di blog saya www.ummuhani.com , nanti saya link laman ini sebagai hadiahnya:)

Pishaposh said...

Ummu Hani:
Wah, pengarang buku bertandang ke sini ... terima kasih. Saya sangat berbesar hati ...

Saya harap ulasan saya tidak keterlaluan sehingga menyinggung ummu, ya?

Dan, saya juga sangat berbesar hati menerima hadiah itu ...

Syukran Jazilan Kathiran ...

Ramadhan Kareem

sfw said...

SALAM ZIARAH..
pendapat blogger ini saya setuju hampir lapan puluh peratus... tentang watak Fahda Nur...ada satu dialog Adawiyah yang berbunyi...''Kadang-kadang perbuatan kita tak memungkinkan kita nampak baik di mata orang''...
-kelainan novel ini terletak juga pada kepelbagaian wataknya..dan boleh dikatakan tiada watak utama dalam novel ini...tahniah ummu hani...

Pishaposh said...

Salam.

Terima kasih atas kunjungan sdr. Fatimah.

Ya, saya juga setuju pada kata-kata:
''Kadang-kadang perbuatan kita tak memungkinkan kita nampak baik di mata orang''

Sampai jumpa lagi!