Komsas: Di mana sastera kita? - oleh Putera Ahmad
Jawapan PKK tentang isu teks KOMSAS
Saya ini tiada kemahiran pun untuk bercakap mengenai bidang kesusasteraan kerana saya bukanlah di antara mereka yang berada di bidang ini secara terus.
Namun, saya masih boleh memahami kebimbangan dan keresahan pencinta sastera negara apabila ada ura-ura Pasukan Penilai Kurikulum Kementerian Pelajaran untuk menukarkan teks sastera sekolah menengah dengan novel komersial karya penulis-penulis genre terbabit. Ini bermakna, tidak akan ada lagi kajian mengenai novel-novel yang memenangi hadiah sastera dan sebagainya.
Saya melihat perkara ini sebagai satu tindakan "pembunuhan terancang" kepada sastera melayu dan kesusasteraan negara secara keseluruhannya. Walaupun polemik mengenai adakah novel komersial itu termasuk dalam bicara kesusasteraan telah seperti ditamatkan, namun masih kedengaran suara-suara tidak puas hati. Mereka yang tersigung dan disigung masing-masing bercakap di atas rasa keperluan mereka. Maka, siapakah yang akan menang?
Menjadikan novel komersial yang melambak di pasaran dengan tema cinta-cintaan sahaja memang patut menjadi kerisauan yang bukan sedikit. Berhujah dengan mengatakan keharusan menukar teks klasik kepada teks komersil adalah berkaitan dengan dimensi pelajar bukanlah sesuatu yang wajar. Terlalu mudah penghujahan itu. Janganlah dek kerana kehadiran novel jenis ini boleh membuatkan pelajar-pelajar membaca, maka kita juga membuat perubahan dasar yang mengikut aliran tersebut. Nampak sangat kedangkalannya.
Naluri remaja memang tertarik kepada kisah-kisah komersial begitu kerana pada waktu inilah mereka belajar meluaskan konteks sosial mereka. Namun, tidak semestinya kita harus menjadikan kecenderungan mereka sebagai satu sebab untuk menukarkan orientasi pemahaman sastera negara untuk mereka. Sebagai kajian perbandingan, novel komersial memang wajar dibaca secara tuntas, tetapi, dijadikan teks? Tolonglah..!
Orang Inggeris walaupun menerima aliran dan lambakan novel komersial, karya-karya Shakespear, Jane Austin, Virginia Woolf dan sebagainya masih menjadi karya yang dimestikan untuk pelajar mempelajarinya. Dan, selalunya mereka dapat mengungkap apa perkara terbaik yang penulis mereka telah tulis.
Pelajar kita? Nak menikmati kesyahduan puisi Ke Makam Bonda pun tak tahu. Lagi teruk, tidak kenal langsung siapakah barisan SN kita.Tak usahlah bercakap memperkasakan bahasa kalau persoalan mula beginipun tak mampu mempunyai pendirian yang teguh.
Apakah pembuat dasar tidak mengambil erti nasihat orang-orang tua dahulu bahawa untuk mendidik, jangan dipenuhi semua kemahuan si anak, kelak naik lemak, dan akhirnya anak menjadi mua, ibu bapa juga menyesal tidak sudah.
Jangan kerana trend pembacaan yang cenderung ke arah novel komersial (maksud lain untuk picisan saya kira!), kitapun sanggup menurunkan martabat sastera ke kedudukan yang tidak sepatutnya. Satu pertanyaan berdasarkan analogi mudah saya: Adakah perlu lagu rock dimasukkan ke dalam lagu warisan negara hanya kerana genre itu mendapat sambutan anak-anak muda?
Fisha: Sokong apabila SN A. Samad Said melepaskan gelaran tersebut kerana isu ini.
Dan terima kasih kepada damantim kerana pertanyaan beliau membuatkan saya teringat untuk menulis mengenai perkara ini.
TINDAKAN (keputusan?) Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) tidak memilih karya-karya sasterawan negara (SN), penerima S.E.A. Write Awards, dan pengarang-pengarang penting Malaysia untuk teks baru Komponen Sastera dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu (Komsas) dapat dianggap menghina dan memperleceh para pengarang/sasterawan mapan dan sastera Melayu...
Jawapan PKK tentang isu teks KOMSAS
Teks Komsas dalam pemilihanPERKEMBANGAN Kurikulum (PPK), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada surat bertarikh 20 Januari 2008 oleh Putera Ahmad bertajuk Komsas: Di mana sastera kita? PPK ingin menyatakan bahawa pemilihan teks komponen sastera dalam bahasa Melayu (Komsas) dan Kesusasteraan Melayu Elektif (KM) belum muktamad dan masih dalam proses pemilihan...
Saya ini tiada kemahiran pun untuk bercakap mengenai bidang kesusasteraan kerana saya bukanlah di antara mereka yang berada di bidang ini secara terus.
Namun, saya masih boleh memahami kebimbangan dan keresahan pencinta sastera negara apabila ada ura-ura Pasukan Penilai Kurikulum Kementerian Pelajaran untuk menukarkan teks sastera sekolah menengah dengan novel komersial karya penulis-penulis genre terbabit. Ini bermakna, tidak akan ada lagi kajian mengenai novel-novel yang memenangi hadiah sastera dan sebagainya.
Saya melihat perkara ini sebagai satu tindakan "pembunuhan terancang" kepada sastera melayu dan kesusasteraan negara secara keseluruhannya. Walaupun polemik mengenai adakah novel komersial itu termasuk dalam bicara kesusasteraan telah seperti ditamatkan, namun masih kedengaran suara-suara tidak puas hati. Mereka yang tersigung dan disigung masing-masing bercakap di atas rasa keperluan mereka. Maka, siapakah yang akan menang?
Menjadikan novel komersial yang melambak di pasaran dengan tema cinta-cintaan sahaja memang patut menjadi kerisauan yang bukan sedikit. Berhujah dengan mengatakan keharusan menukar teks klasik kepada teks komersil adalah berkaitan dengan dimensi pelajar bukanlah sesuatu yang wajar. Terlalu mudah penghujahan itu. Janganlah dek kerana kehadiran novel jenis ini boleh membuatkan pelajar-pelajar membaca, maka kita juga membuat perubahan dasar yang mengikut aliran tersebut. Nampak sangat kedangkalannya.
Naluri remaja memang tertarik kepada kisah-kisah komersial begitu kerana pada waktu inilah mereka belajar meluaskan konteks sosial mereka. Namun, tidak semestinya kita harus menjadikan kecenderungan mereka sebagai satu sebab untuk menukarkan orientasi pemahaman sastera negara untuk mereka. Sebagai kajian perbandingan, novel komersial memang wajar dibaca secara tuntas, tetapi, dijadikan teks? Tolonglah..!
Orang Inggeris walaupun menerima aliran dan lambakan novel komersial, karya-karya Shakespear, Jane Austin, Virginia Woolf dan sebagainya masih menjadi karya yang dimestikan untuk pelajar mempelajarinya. Dan, selalunya mereka dapat mengungkap apa perkara terbaik yang penulis mereka telah tulis.
Pelajar kita? Nak menikmati kesyahduan puisi Ke Makam Bonda pun tak tahu. Lagi teruk, tidak kenal langsung siapakah barisan SN kita.Tak usahlah bercakap memperkasakan bahasa kalau persoalan mula beginipun tak mampu mempunyai pendirian yang teguh.
Apakah pembuat dasar tidak mengambil erti nasihat orang-orang tua dahulu bahawa untuk mendidik, jangan dipenuhi semua kemahuan si anak, kelak naik lemak, dan akhirnya anak menjadi mua, ibu bapa juga menyesal tidak sudah.
Jangan kerana trend pembacaan yang cenderung ke arah novel komersial (maksud lain untuk picisan saya kira!), kitapun sanggup menurunkan martabat sastera ke kedudukan yang tidak sepatutnya. Satu pertanyaan berdasarkan analogi mudah saya: Adakah perlu lagu rock dimasukkan ke dalam lagu warisan negara hanya kerana genre itu mendapat sambutan anak-anak muda?
Fisha: Sokong apabila SN A. Samad Said melepaskan gelaran tersebut kerana isu ini.
Dan terima kasih kepada damantim kerana pertanyaan beliau membuatkan saya teringat untuk menulis mengenai perkara ini.
No comments:
Post a Comment