Wednesday, January 15, 2014

Memberi Tema kepada Pembacaan

Saya sudah lama mahu menulis mengenai perkara ini, dan hari ini baru berkesempatan.

Sebenarnya, selama saya menjadikan membaca sebagai hobi, saya tidak pernah terfikir untuk mempelbagaikan bentuk dan output nya. Pada saya, membaca adalah satu perbuatan yang saya lakukan pada ketika ada kesempatan untuk memenuhi keperluan intelek saya - kerana saya sangat percaya pada nasihat "kalau tidak mahu nyanyuk, membacalah pada setiap ketika" (tak tahu kenapa tidak mahu nyanyuk itu menjadi operative words yang sangat signifikan pada saya.)

Namun, dengan ledakan teknologi, kewujudan media baru seperti rangkaian media sosial yang ada sekarang, saya mempelajari banyak perkara. Menerusi perkenalan dengan rakan-rakan baru di laman Goodreads (antaranya) serta membaca blog, baru saya sedar bahawa, membaca tidak perlu menjadi satu dimensi sahaja. Maka, antara perkara yang menarik perhatian saya adalah mengengenai memberi tema pada pembacaan anda.

Saya rasa saya bertemu dengan konsep ini daripada perbincangan rakan-rakan Goodreads-MY bila ada yang mencadangkan senarai bacaan yang berkaitan dengan hari tertentu - contohnya, apabila masuk Ramadhan mahu baca buku apa, dan apabila menyambut Maulid Raulullah SAW, sejarah baginda yang mana satu yang paling aula mahu dibaca. Seperti baru-baru ini di laman FB Goodreads-MY, Najibah telah menyenaraikan buku yang mahu dibacanya sempena Maulid Nabi.




Idea ini sangat hebat pada saya - kerana pertamanya, ia akan menyebabkan kita sentiasa alert dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Keduanya, kita mampu untuk memberikan input yang relevan terhadap persekitaran kita - mungkin boleh mengambil peranan apabila ada yang membahaskan kenapa ada beza tarikh lahir Nabi SAW dalam ar-Raheequl Maktum dan Sirah Ibn Kathir? 

Selebihnya -- anda justifikasilah snediri kenapa anda perlu lakukan begitu ... :)


Walau bagaimanapun, saya masih belum berkesempatan untuk membaca mengikut tema kerana saya terlalu malas untuk berbuat demikian! yang masih ada pun masih satu rak penuh tidak dibaca. Agaknya, untuk saya, tema yang sesuai adalah "habiskan rak itu!".

Sebahagian besarnya belum dibaca. Contoh tsundoku 'terhebat abad ini' :)



Mungkin harus dimasukkan dalam kalendar mengenai aktiviti ini -- bulan Januari pun masih banyak bakinya. Haha.


No comments: