Sunday, July 15, 2012

Ice Age 4: Continental Drift

Banyak filem animasi menarik tahun ini - dan banyak juga yang saya tonton. Ice Age 4 adalah yang terbaru - ditonton di TGV Mesra Mall bersama Kak Marina semalam (14 Julai 2012).

Picture by Google

Masih berkisar mengenai kehidupan Manny, Ellie, Sid, Diego dan rakan-rakan mereka yang lain. Filem dimulakan dengan kisah bagaimana dunia ini terpecah menjadi benua-benua terpisah - adalah kerana kegilaan / obsesi Scrat memburu acorn (kamus Dewan menterjemahkan ia sebagai buah pokok ok - bukan oak). Kalau mahukan spoiler, baca di sini.
  • Babak keluarga Sid berusaha mencari Sid kerana mahukan Sid menjaga Granny yang sudah renta (dianggap dead weight) dan kemudiannya meninggalkannya sedikit menyentuh hati. 
  • Rupanya anak remaja mammoth juga punya masalah yang sama seperti anak remaja manusia! - Peaches menaruh harapan pada Ethan yang cool dan hip, yang tidak takut pada bahaya. Namun, Ethan seperti tidak menyedari kehadirannya. Dalam masa yang sama, rakan baik Peaches, seekor molehog (tiada terjemahan yang saya jumpa) bernama Louis menaruh harapan kepadanya. Plot biasa dalam cerita-cerita high school atau teenagers - mengingatkan saya kepada siri Lizzie McGuire, watak Gordon, kawan Lizzie
  • Manny sangat over-protective terhadap Peaches. Banyak perkara yang Peaches tak boleh lakukan. Saya paling suka dialog ini:
          Peaches: So tell me, when exactly will I be allowed to hang out with boys?
          Manny: When I'm dead. Plus three days, just to make sure I'm dead.

  • Diego yang kononnya garang dan mungkin tiada perasaan akhirnya terpaut pada Shira, watak antagonis yang memihak kepada Captain Gutt. Paling kelakar (pada sayalah) apabila Manny mengusik Diego yang mengadu mengapa dia tidak keruan selepas Shira balik semula ke Captain Gutt.

        Manny: Looks like you got the L word.
          Sid: Yeah leprosy.
          Manny: No, it's 4 words, starts with L, ends with E.
          Sid: Ohh yeah, lice. 

          hahaha ... good one Sid!

  • Imej dalam cerita ini sangat cemerlang. Saya rasa kalau saya menonton versi 3D, mungkin boleh terasa cemasnya bila teroleng-oleng di atas bongkah ais sambil menempuh ombak ribut.
  • Watak antagonist selalu susah nak mati. Kenapa ya?
  • Granny itu sangat bijak. Dialognya banyak yang lucu. Kata Kak Marina, tanpa Sid dan Granny, filem ini mungkin tidak berapa menarik.
  • Filem ini masih selamat untuk ditonton seisi keluarga. Banyak moral yang dilupakan dibangkitkan kembali dalam ceritanya. 

Rating saya: 4.5 / 5 (Kak Marina sampai hairan kenapa saya pemurah sangat. Saya kata, why not, cerita menarik, grafik cantik ... saya bukannya kritikal sangat!).

No comments: