Monday, June 3, 2013

Tanda Putera - Satu Perkenalan dan Pencerahan

Credit: Google

Sejak mula filem ini diberitakan pembikinannya, saya ternanti-nanti dan teruja untuk menonton. Kemudian dihampakan dengan penangguhan demi penangguhan tayangan dengan alasan yang dangkal dan serupa mahu memperbodohkan intelektual kita.

Mujur pada 16 April, 2013, saya berkesempatan menonton filem ini yang ditaja penayangannya oleh BTN di kampus - saya tak pasti kenapa ia boleh dilaksanakan begini, tapi tak kisah lah, asalkan dapat menonton secara percuma ;).

Cerita yang cantik, pelakon yang menjiwai dan lagu latar yang sangat cocok dengan membuatkan saya tidak terkutik di tempat duduk (walau kerusi tak berapa selesa). Pelbagai rasa berbaur. Sedih, suka, lucu -- dan paling banyak, sebak pada beberapa adegan.

(Sebab bertangguh untuk menulis mengenai cerita ini, saya sudah banyak terlupa apa yang dipaparkan di dalamnya. Maka, yang tertinggal, adalah yang tersisa di memori).

Cerita berkisar kepada persahabatan dan urusan pentadbiran dua figura utama negara - Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri dan Tun Dr. Ismail sebagai timbalannya dengan latar masa seputar pertengahan tahun 60an hinggalah ke tahun terakhir Perdana Menteri (1976). Melalui filem ini, saya mempelajari semula sejarah 13 Mei 1969, pertelingkahan antara Tunku Abdul Rahman dan Tun Dr Mahathir, kematian Tun Dr. Ismail, kehidupan pelajar UM dan ITM sekitar penghujung 1960an serta kematian Tun Abdul Razak semasa masih dalam usia perkhidmatan.

Kata orang, sejarah ditulis oleh orang yang menang - tapi, bagi saya, ia tetap sejarah kerana siapa pun penulisnya, sejarah perlu melalui proses verifikasi yang ketat dalam disiplinnya. Maka, sekiranya penipu menulis sejarah mengikut proses yang sewajarnya, adakah kita patut menerimanya? 

Pada saya, apabila sesuatu perkara berlaku, ia akan mempunyai 3 sudut pandang berbeza - sudut pandang saya, sudut pandang dia, dan sudut pandang sejarah itu sendiri. Kalau yang menulis dianggap menipu (biarpun menulis berdasarkan kepada disiplin kelimuan sejarah), maka, sejarah itu adalah pada sudut pandang dia - dan saya tetap mempunyai pilihan sama ada untuk bersetuju (mempercayai) ataupun tidak.

Tapi, persoalan besar pada saya, biar bagaimanapun sejarah diolah, haruskah kita bertelingkah mengenai faktanya? Sedangkan di negara maju, tak pernah pula kita dengar pembangkang mempunyai versi berbeza mengenai sejarah negara mereka!

  • 13 Mei 1969 itu memang berlaku pergaduhan kaum. Itu fakta. Fakta bertulis, Fakta saksi mata kepala. Apa yang sensitifnya?
  • Ketegasan Tun Dr Ismail dalam menangani kumpulan wartawan asing dalam menulis laporan. Itu memang fakta - boleh baca catatan beliau.
  • Tun Abdul Razak menyembunyikan rahsia penyakitnya demi untuk tidak mengharukan keadaan. Itu juga fakta.
  • Jasa-jasa Tun Abdul Razak dalam membangunkan negara menerusi pelbagai usaha penambahbaikan status kehidupan orang di luar bandar bukanlah satu fiksyen. Memang ada dokumen yang menyokong.

OK, cukuplah persoalan-persoalan itu. Kembali kepada filem itu.

Antara perkara yang menarik berlaku kepada saya seusai menonton filem itu, adalah minat saya untuk mengetahui mengenai Tun Dr. Ismail - figura penting yang jarang dihighlightkan di negara kita (rasanya, mana-mana bekas timbalan perdana menteri Malaysia pun tidak ditonjolkan - melainkan yang seorang itu - itupun atas inisiatif beliau sendiri :p).

Watak Tun Dr, Ismail yang diperankan oleh Zizan Nin sangat menarik di mata saya terutama pada babak beliau memarahi wartawan asing yang cuba memutar belitkan laporan mengenai jumlah mangsa yang terkorban dalam peristiwa 13 Mei itu. 

Sebenarnya, lama dulu (sekitar 2007), saya telah membeli naskhah biografi Tun Dr Ismail yang bertajuk Bukan Kerana Pangkat, Tun Dr. Ismail dan masanya karya Ooi Kee Beng - namun, saya telah hilang minat dan menghadiahkan buku itu kepada orang lain. Saya rasa ketika itu, buku itu sangat membosankan. Tetapi, selepas menonton filem tersebut, tarikan buku itu sangat ajaib (walaupun saya masih struggle mahu menghabiskan pembacaan!).

Saya paling suka pada babak peristiwa pengebumian jenazah Tun Dr Ismail di Makam Pahlawan, Masjid Negara. Dalam babak itu, diceritakan terjadinya kontroversi sama ada jenazah Tun Dr. Ismail boleh dikebumikan di situ ataupun tidak - kerana Makam Pahlawan telah dikhaskan kepada Agong dan Perdana Menteri. Tun Dr Ismail hanyalah timbalan Perdana Menteri yang meninggal semasa sedang bertugas (2 Ogos 1973) - gambar di bawah menunjukkan aksi Tun Abdul Razak yang sedang mempertimbangkan untuk membolehkan jenazah Tun Dr. Ismail disemadikan di Makam Pahlawan.

Credit: Google

Akhirnya, Tun Abdul Razak telah berjaya membuatkan jenazah Tun Dr. Ismail dikebumikan di situ. Di dalam buku Bukan Kerana Pangkat, kontroversi lain mengenai pengebumian itu terjadi apabila Menteri Kerja Raya ketika itu, Tun Sardon Jubir dinasihatkan oleh seorang mufti yang mengatakan bahawa haram dikuburkan jenazah pada kawasan yang berbumbung. 

Satu lagi babak yang membaurkan rasa sebak adalah pada babak Tun Hussein Onn (lakonan Hasnul Rahmat) menyampaikan berita kematian Tun Abdul Razak di televisyen. Kata Kak Marina, dia ingat benar peristiwa itu - bila Tun Hussein terlalu sebak dan tidak dapat meneruskan pengumuman itu sehingga siaran terpaksa dihentikan (skrin gelap). Memang pada babak ini, saya ikut terasa sedih atas kematian Tun Abdul Razak.

Watak Toh Puan Rahah (lakonan cemerlang Faezah Elai) pun cukup anggun kelihatannya. Memang cocok berdirinya di belakang suami yang sebahagiannya milik rakyat. Tidak berlebihan, tidak berkurang - sedang elok saja. Begitu juga watak Toh Puan Norashikin Mohd Seth, isteri Tun Dr. Ismail (lakonan Linda Hashim). 

Pada saya, filem ini adalah antara filem sejarah yang bermutu yang pernah dihasilkan di Malaysia. Saya memang selalu menanti-nantikan filem sebegini setelah melihat yang seumpamanya dari Barat. Rupanya, kita memang mampu. Tapi, bila sudah jadi begini, apalah yang kita boleh banggakan? Orang yang menentang penayangan filem ini mungkin adalah kalangan mereka yang tidak boleh menerima hakikat. Sayang seribu kali sayang. 

Sesungguhnya adalah amat rugi apabila filem ini tidak boleh ditayangkan kepada orang awam disebabkan alasan yang merepek dan bodoh (sedangkan cerita daripada Namawee yang bikin kontroversi mengenai Malaysia lepas bebas di kotak empat segi itu!). 

Sepatah dialog daripada Tun Abdul Razak (Rusdi Ramli) yang paling saya ingat:

"Dari mana datangnya kebencian ini semua?"


Dan, kebencian itu makin menjadi-jadi sekarang. Tanda Putera memang meninggalkan tanda ... dan tanda itu hanya mampu dikenang kerana amat sedikit yang mahu mengambil pengajarannya.

Aduhai ...


P/s: Saya suka ulasan dari penulis ini 


Update terkini: Dikhabarkan bahawa filem ini telah lulus tayangannya dan akan mula ditayang di panggung pada 29 Ogos 2013. 

No comments: