Wednesday, October 30, 2013

Not So-Wordless Wednesday

Image: Julia Quinn's FB



Sunday, October 27, 2013

Give Me a Hug: Nick Vujicic

Image: Yours Truly


Buku ini adalah sempena harijadi saya tahun ini - daripada teman serumah, Kak SitiM.

Pertama yang menarik di mata, adalah cover buku dengan lukisan yang sangat comel. Tajuknya juga sangat catchy pada saya. Tapi, bila membaca di bahagian bawah covernya, hati macam .. ehhh ... "... lessons your kids cannot miss..."? 

Err, I don't have any kids, and this suppose to be my birthday present ... and I don't get it! Tapi, tak kisahlah, bukan perkara besar pun. Mungkin pemberinya melihat saya masih seperti kanak-kanak yang perlu diberikan life lesson untuk menghadapi saki baki kehidupan yang entah berapa lama lagi ni. Mungkin juga saya ni late bloomer, yang masih perlu dididik walaupun umur nak sama dengan Malaysia? Hihihi ...

Saya pernah beberapa kali melihat di internet mengenai Nick, tapi tidaklah pernah mahu mengambil kisah mengenainya. Ya, pada saya ceritanya biasa saja - dia berjaya mengharungi hidup dengan positif - tiada yang menariknya pada saya. Konsepnya senang, kalau kita positif dengan kehidupan dan persekitaran, datanglah dugaan bagaimana pun, InsyaAllah, pasti akan dapat diharunginya.

Tetapi, sekiranya saya lihat buku ini di rak, mungkin akan saya capai juga kerana cover nya yang cantik (ya, konsep don't judge a book by it's cover is not applicable to me ..). 

Seperti yang selalu saya ungkapkan, saya susah nak mendapat motivasi atau semangat daripada pembacaan, namun, yang mengekalkan minat saya untuk membaca, sejauh mana penulis mampu bercerita dan bercerita (biasalah tu, kalau cerita menarik, memanglah kita akan terus membaca, kan?).

Macam mana ya nak cerita?



OK, berbalik kepada Nick - saya tidak tertarik kepada cerita kejayaannya yang menjadi pakar motivasi, speaker dan sebagainya. Tetapi, cerita-cerita kecil yang membuahkan sesuatu yang besar itulah yang paling menarik.

Buka sahaja bab pertama, apabila Nick bercerita bagaimana seorang kanak-kanak perempuan ini berusaha memikirkan cara terbaik untuk memeluk Nick, itu yang tertangkap di benak rasa. Perasaan itu. Perbuatan itu. 

Kemudian, cerita bagaimana action janitor sekolahnya Mr Arnold membuatkan Nick dapat mengubah hidupnya, dan juga cerita bagaimana dengan satu pertanyaan ringkas daripada Mr McKagan, gurunya mampu membuatkan Nick menghadapi hari sukarnya.

Tapi, bukankah itu bunyinya sama - tetap juga kamu terinspirasi daripada sesuatu yang kamu baca?

Ya, lebih kurang begitulah. Saya pun tak pasti. 




Usai membaca buku ini, saya tersenyum sendiri. Ada sesuatu yang melontarkan saya ke zaman kanak-kanak yang membahagiakan. 


Saya berterima kasih kepada Kak SitiM kerana mencuit kembali rasa anak-anak yang sudah agak lama tidak diendahkan.

:)

Wednesday, September 25, 2013

Which type of reader are you?

Image source


I think I am an engaged reader. That's explain why it takes me forever to finish a book - even the one with less than 100 pages ... 

Now I know ... hi hi hi

Monday, September 23, 2013

Betulkah begitu?

Seorang teman telah meletakkan gambar ini di dinding FB nya:

Image source 

Caption di gambar itu berbunyi:
The difference between a book and a movie... At times you feel like eating the good stuff, sometimes you just want to get the taste of the meat :-)


Sekadar mahu melontar soalan lanjut:
Pernahkah anda menonton filem yang lebih bagus atau kurang lebih seperti bukunya juga?



Monday, August 19, 2013

Cerita Kak Wan: Zahiruddin Zabidi


Kata orang, never judge a book by its cover - tapi saya tidak sekali-kali menggunakan kaedah itu dalam memilih buku. Pada saya, kaedah "dari mata turun ke hati" adalah lebih baik, dan inilah yang berlaku dalam kes buku ini.

Naskhah ini saya temui dengan tidak sengaja di rak buku Popular Mesra Mall pada hari Jumaat lepas. Perkara pertama yang menangkap perhatian saya adalah wajah Kak Wan yang mesra serta simplicity cover design nya. Ia nampak kemas dan kena pada mata saya. Saya sememangnya tidak kisahkan subjeknya atau pengarangnya. Begitu sekali panahan "dari mata turun ke hati" ni ...

Dan, yang paling membuatkan saya pelik, saya boleh menghabiskan pembacaan at one go! Satu pencapaian besar untuk tempoh tahun kebelakangan ini! Berapa muka surat buku ni? 162 muka surat sahaja (tapi, ia masih satu pencapaian kerana ada buku yang lebih nipis - dan majalah juga - daripada itu mengambil masa berhari-hari, malah berbulan untuk saya habiskan.



First impression mengenai Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (Kak Wan)? - seorang wanita yang lemah lembut, ibu yang penyayang, isteri yang setia dan public figure yang low profile. Saya sebenarnya menghalang diri daripada memakai kaca mata politik apabila membaca buku ini. Sebabnya pastilah senang untuk ditebak. Dengan segala gambaran, nukilan, pendapat dan garapan yang pelbagai di media, pastilah sedikit sebanyak ia mempengaruhi cara kita melihat seseorang itu. Ditambah pula dengan kecenderungan pandangan kita, persepsi boleh sahaja berbeza. Tapi, paling utama, cuba switch off kan semua pandangan itu untuk jadikan kita pembaca neutral -- dan saya rasa saya berjaya untuk kali ini.

Buku ini pada dasar penceritaannya adalah mendatar sahaja. Bercerita mengenai seseorang - ibaratnya membaca maklumat di wikipedia sahaja. Penceritaan dibuat berdasarkan kepada temuramah langsung pengarang dengan Kak Wan - oleh yang demikian, tiada banyak yang boleh diperkatakan. Namun, ada rasa 'ikhlas' yang bertebaran di halaman-halaman tertentu yang bisa membuatkan saya terasa. Buku ini tetap ada 'sesuatu'.





Ditulis dalam format memoir journalist (apa benda tu? - ikutkan, memoir akan memfokuskan satu fragmen tertentu dalam hayat seseorang, tetapi, ini lebih kepada biografi ringkas - bagi sayalah), buku ini menceritakan peribadi Kak Wan - bermula daripada kelahirannya sehinggalah ke waktu sekarang (beliau sebagai Presiden PKR). Seorang anak yang beraut Chinese look (melalui keturunan), berpegang teguh dengan agama, serta seorang yang pintar (Kak Wan merupakan pelajar terbaik OBGYN di Royal College of Surgeoens, Ireland pada tahun 1977 - saya baru nak menjenguk dunia tahun itu!).





Semua maklumat (terutama Kak Wan dalam politik) yang dipaparkan di dalam buku ini telah saya sedia maklum lantaran semasa peristiwa September 1998 itu berlaku, ramai orang mahu lebih mengenali keluarga bekas tokoh nombor dua negara. Saya masih ingat, selepas mengdengar berita pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI), saya sedang study untuk peperiksaan tahun ketiga universiti di KUSZA (kini UNiSZA). Sungguh mengejutkan. Tapi, kami pelajar UIA –KUSZA ketika itu punyai satu sentiment tidak enak mengenai DSAI kerana berkaitan dengan penempatan kami di situ. Ada rasa marah, sedih dan segalanya. Bercelaru mungkin ayat yang paling sesuai menggambarkan keadaan itu.

Walau bagaimanapun, saya jadiberminat untuk mengetahui mengenai anak dan isterinya. Dan, hasilnya, setiap majalah atau buku mengenai mereka, saya langgan. Bahkan, saya mula membaca Mingguan Wanita (yang punya banyak cerita mengenai isteri pasrah ‘dikerjakan’ suami) hanya kerana majalah tersebut banyak memaparkan cerita-cerita Kak Wan dan anak-anak. Saya masih ingat cover pertama majalah tersebut yang saya beli dihiasi gambar Kak Wan dan Nurul Izzah (yang masih muda remaja). Sebenarnya lagi, bukan cerita Kak Wan yang saya nanti, tapi cerita Nurul Izzah. Saya juga masih ingat cover majalah Newsweek yang memuatkan cerita keluarga ini dengan gambar Nurul Izzah memakai bunga kemboja merah di rambutnya.

Andai dilunasi seluruh buku ini, ia banyak menceritakan mengenai bagaimana Kak Wan boleh terus berdiri di belakang suaminya – walau pernah dikhabarkan di dalam ceramah yang pernah saya hadiri yang  beliau memang maklum mengenai kegiatan luar tabie suaminya (masih sangat questionable). Saya tidak menelan bulat maklumat itu, walau dalam masa yang sama terdetik jugalah di dalam hati, dengan segala londehan yang dibuat media, kenapa masih dia menyokong suaminya? Benarlah kata orang, there are three sides of story, mine, yours and the truth. Kita yang melihat, tak sama dengan yang mengalami, dan hanya mereka dan Allah sahaja yang tahu kebenarannya.

Saya paling tertarik dengan cerita Kak Wan sebagai doktor – dan saya dapat merasakan bahawa dia memang doktor yang baik. Dia memang sajak sebagai doktor. Cerita bagaimana dia mententeramkan seorang pesakit yang perlu menjalani pembedahan mata sangat menyentuh hati saya:

“Pak Lang kelihatan sangat tidak selesa dan berada dalam kerisauan. Sejurus kemudian Kak Wan berbisik ke telinga Pak Lang dalam loghat utara, “Pak Lang tok sah dok ghisau eh, Azizah ada dah ni.”

 Mendengar bisikan itu, wajah Pak Lang kembali ceria, “Hangpa dah ada, baghu lega rasanya.” (Bab 4, halaman 67)

Penuh sentuhan kemanusiaan!

Itu yang membuatkan Kak Wan berperibadi luhur di dalam buku ini (dan saya tidak meraguinya!)

Cerita pertemuannya dengan DSAI juga kelihatan sweet dan simple. Tidak banyak cerita berdating, hanya lebih berhubung melalui telefon. Contoh kisah cinta yang tidak keterlaluan.

Begitu juga anekdot mengenai seorang anak pada setiap perubahan atau perpindahan portfolio DSAI – selepas kelahiran Nurul Izzah pada tahun 1980, pasangan Kak Wan dan DSAI akan mendapat anak setiap kali DSAI menjawat portfolio baru, bermula dengan sebagai timbalan menteri di JPM pada 1982 hinggalah ke jawatan Menteri Kewangan sekitar 1990 (5 portfolio).

Terakhirnya, emosi jadi terganggu apabila membaca mengenai kesengsaraan, dan kerisauan Kak Wan selepas peristiwa September 1998 itu. Pada bahagian ini, saya masih membacanya di luar kaca mata politik, lantas saya boleh merasa emosinya yang tercalar apabila orang yang paling hampir dengannya diperlakukan sebegitu rupa. Terselit pelbagai rasa apabila Kak Wan bercerita bagaimana keluarganya diperlakukan seperti orang yang bersalah benar (walau belum dibuktikan di mahkamah).

Adakah buku ini mempengaruhi cara saya memandang keluarga Kak Wan? Ketepikan soal politik, ya, ia mengubah pandangan itu. Bermaksud, ia adalah kisah biasa manusia yang tiba masa diuji dan bagaimana mereka melalui ujian itu. Selebihnya, pertimbangan lain harus dilihat di bawah kaca mata dan topi yang pelbagai.

Entah mengapa, usai baca buku ini, terus terngiang-ngiang di kepala mengenai pendapat Robert A. Dahl mengenai politik: 
"Any persistent pattern of human relationships that involves, to a significant extent, power, rule or authority"

Buku ini buku yang baik kerana penulis tidak banyak memberi pendapat peribadi dalam mengarang terhadap isu-isu tertentu – kerana fokus utamanya adalah pada Kak Wan. Namun, bila membaca bahagian Perspektif, saya sedikit jengkel apabila Kak Wan dibandingkan dengan Datin Rosmah Mansor (melalui petikan ucapan Ketua Wanita PKR) dari segi pembawaan diri masing-masing. Bukan bermaksud saya bias ke Datin Rosmah, tapi ia semacam tidak relevan untuk mencipta persona seseorang dengan merendahkan orang lain.

Persona Kak Wan boleh berdiri dengan teguh dan kekal tanpa perlu perbandingan begitu – dan itulah sedikit kekesalan saya dengan buku ini (sebenarnya boleh dikesampingkan kerana itu bukanlah sebahagian daripada apa yang ditulis penulis).


Saya rasa gembira dapat berkenalan dengan Kak Wan melalui buku ini. Sungguh. 





Thursday, July 25, 2013

Hormati buku, hormati ilmu

Ini bukan cerita saya. Tapi, saya rasa ia sangat menarik untuk dibaca, difaham dan dicontohi. Saya sememangnya menyenangi penulisan Dr. Ramzah Dambul (Rem Dambul), seorang pensyarah di UMS. Cerita ini saya copy paste daripada FB beliau.

Credit: Rem Dambul's FB photo

I.
Walaupun Ibu saya buta huruf totok (angka pun tidak kenal), dia sangat menyanjung tinggi bahan-bahan persuratan. Kegigihan Ibu saya dalam hal ini, kadangkala sampai ke tahap mengerikan. Serius.

Ibu saya ada sebuah kotak, tempat dia menyimpan semua helai kertas dan buku yang dipungut secara rambang dalam rumah. Oleh sebab dia tidak pandai membaca, isi kotak itu sangat rencam dan cacamarba. Tulisan Cina dan Jepun pun kadang-kadang ada.

Sewaktu kecil, saya suka mengolok-olok. Justeru ketaksuban Ibu mengutip segala bahan bertulis, yang selalu saya momokkan sebagai harta-karun sampah. Ibu saya yang penyabar – seperti biasa akan bagi justifikasi. Dia sebetulnya sangat risau kalau terbuang apa-apa dokumen yang penting. Sebab dia tidak tahu bezakan kandungan item bertulis – dia ambil jalan selamat dengan mengumpul apa saja yang dia temui berselerak di rumah: daripada buku, pamplet, akhbar, surat hinggalah kepada sebarang helai kertas.


II
Bila saya sudah bersekolah dan tahu membaca sikit-sikit; saya jadi tukang saring koleksi kutipan itu. Supaya yang dipungut itu tidak menimbun tanpa penyudah. Saya akan selongkar kotak tersebut, kemudian asingkan mana yang patut disimpan, mana yang boleh dibuang. Lebih tepat lagi – diguna sebagai bahan bakar untuk marakkan api memasak (ya, kami dulu masih gunakan dapur kayu). Atau kadang-kadang, kertas-kertas itu diguna untuk membungkus sayur atau buah-buahan yang mahu dijual kepada peraih.

Pada era di mana belum ada permainan maya digital dan rumah kami juga tidak ada TV (Kundasang circa 1977) – menyelongkar kotak serencam itu boleh dikira satu aktiviti separa seronok. Selain memberi ‘autoriti’ kepada saya untuk menyaring (yang bikin saya rasa diri berkuasa!); saya juga berpeluang jumpa macam-macam rahsia.

Daripada manual ubat (yang memberitahu kandungan dan arahan), buku hutang 555 (kepunyaan bapa saya), buku-buku latihan lama (milik adik-beradik saya yang lebih tua; kadang-kadang saya ketawakan markah-markah kerja mereka!), surat khabar bertulisan Cina yang diguna untuk membungkus barang yang dibeli dari kedai runcit berhampiran, pamplet kempen kebersihan yang diedar oleh Jabatan Penyiaran (yang kemudian dibawa pulang oleh Bapa saya), etc. Ya, ada macam-macam. Sangat random!


III.
Kalaulah Bapa saya (yang tahu membaca dan menulis) ada menyimpan gundik; barangkali surat-surat cinta mereka (Bapa dan si gundik hipotetikal itu) pun akan disimpan kemas oleh Ibu dalam kotak harta persuratannya. Nanti bila saya menyaring, bolehlah rahsia itu dibocorkan. Sebab saya memang selalu sangat pro Ibu dalam semua konflik domestik.

Tapi itu hanya fantasi. Isu kekasih gelap ini malangnya tidak pernah berlaku. Jadi, cita-cita saya mau sabotaj Bapa itu sebenarnya tidak pernah pun kesampaian.

Mungkin sebab adanya ‘kotak persuratan’ yang disimpan oleh Ibu saya itu; maka kebolehan akademik saya (khususnya membaca dan menulis) berkembang sedikit rancak berbanding adik-beradik saya yang lebih tua. Sepanjang sekolah rendah – dari darjah 1 hingga 6 (yang mempunyai tiga peperiksaan penggal setiap tahun); saya hanya mendapat tempat ke-2 dalam kelas sekali saja. Yang lain semua nombor 1; sebanyak 17 penggal. 

Nota: Riak tidak termasuk dalam perkara yang membatalkan puasa, kan?


IV.
A room without books is like a body without a soul.” ― Marcus Tullius Cicero (circa: 106 – 43 BC)

Cicero was a Roman philosopher and widely considered one of Rome's greatest orators and prose stylists. I guess my (late) Mother was the modern epitome of Cicero, in her very own unique way. It was her weird habit (of gathering everything with script on it) that nurtured my interest in reading at the very young age. Honestly, this is not a typical household culture in the Dusun community – during that era.

Sebagai ahli akademik, nilai relevan kerjaya kami bergantung kepada pertumbuhan perspektif. When we reach the stage where we lose the ability to see things beyond the conventional outlook – we are no longer relevant. Sebab sebagai penyelidik dan sarjana – tugas kami sepatutnya merobohkan sempadan ilmu. By offering new, original and fresh perspectives from time to time.

Constant reading and traveling are the only two effective ways to maintain the dynamic growth of our perspectives. Bercakap tentang membaca: di mana lagi tempat yang paling bagus untuk membaca kalau bukan di rumah, kan?


V.
Saya sudah lama mahu dapatkan librari personal di Rumah Pangi – yang strategik, mempunyai saiz optimum dan hening daripada gangguan. Sebab librari lama saya kurang memberangsangkan dari segi ruang, kedudukan dan rekabentuk (lack of natural light).

Akhirnya siap juga pustaka peribadi saya di tingkat tiga dalam pelan renovasi baru. Itu pun selepas tergendala beberapa kali, dengan pelbagai drama kontraktor lari-lari. Sekarang bolehlah saya tunggang terbalik menghabiskan masa cuti summer membaca buku-buku yang sudah lama terbiar di rak. Sambil menikmati puputan bayu laut pada aras 8 meter dari tanah.

I think we, Malaysians, in general don’t invest enough in nurturing reading culture at home. Membaca secara efektif perlukan suasana – kerana itu adalah satu ritual mental. Bukan satu proses fizikal semata-mata. Galakan membaca dalam rumah pun macam ala kadar. Beli buku untuk anak-anak bukan main banyak. Tapi berterabur di sana-sini. Ruang bukan isunya. Tidak semestinya ada librari khusus. Yang penting bahan bacaan tersusun, demi mengangkat budaya hormat pada buku.


VI.
Cuba tengok majoriti orang kita. Ampai buku merata-rata, bercampur baur dengan laundry dan barang dapur – atau diletak sesuka hati ikut mana-mana yang sempat. Saya fikir itu salah satu punca kenapa tamadun pemikiran bangsa kita tidak tumbuh sejajar dengan pencapaian material.

If we don’t know how to respect knowledge – then it will be naturally reluctant to come to us. Ibu saya buta huruf, tapi dia sangat menyanjung tinggi tradisi persuratan. So I seriously don’t see any reason why our modern more educated society can’t show the same attitude.

Reading is not just about reading. Equally important is the way you treat this mental ritual. Yes, it is also about how much effort you put into it. Barakah tidak akan datang dengan usaha-usaha separuh hati. Itu pesan guru saya dulu.